تلاش برای داشتن پوستی صاف و بدون منافذ تلاشی بی‌پایان است. از مبارزه با آکنه در نوجوانی گرفته تا جوش‌های ناشی از استرس، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و اولین نشانه‌های پیری در بزرگسالی، همیشه در حال مبارزه برای حفظ ظاهری سالم هستیم.

پوست بدن ما پوشیده از منافذ است که باعث می‌شوند عرق و چربی از طریق پوست خارج شده تا سطح بدن را خنک کرده و پوست را سالم نگه دارند. هرچند وجود این منافذ برای بدن مهم است، ظاهر آن‌ها به‌ویژه در قسمت‌هایی مانند روی بینی و پیشانی برای برخی از افراد ناخوشایند است.

حالا چگونه پوستی صاف و بدون منافذ داشته باشیم؟ هیچ راه و هیچ دلیلی برای بستن کامل منافذ پوست وجود ندارد. اما راه‌های زیادی برای به حداقل رساندن ظاهر آن در دسترس است. مطلب را دنبال کنید تا با روش‌های ایمن و مؤثر رفع این مشکل آشنا شوید.

پوست صاف و بدون منافذعلت باز شدن منافذ پوست صورت

وجود منافذ و تولید عرق کاملا طبیعی و برای عملکرد بدن شما ضروری هستند. پوست بدن برای سالم ماندن و تغذیه به منافذ باز خود نیاز دارد. بدن ما به غیر از کف دست و پا پوشیده از این منافذ است. این منافذ فولیکول‌های ریز مو و حاوی غدد چربی هستند که برای حفظ رطوبت و نرمی پوست، چربی (سبوم) تولید می‌کنند. وقتی در ترشح طبیعی این روغن اختلال ایجاد شود، منافذ مسدود و بزرگ می‌شوند.

شایع‌ترین علل بزرگ شدن منافذ پوست شامل تولید بیش از حد سبوم، ژنتیک، تغییرات هورمونی، پیری، اشعه آفتاب، عدم لایه‌برداری، تجمع آلودگی و روتین‌های نامناسب مراقبت از پوست است. استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و بهداشتی را نیز می‌توانید به این لیست اضافه کنید.

چند راه برای بستن منافذ باز پوست صورت

هرچند تلویزیون، تبلیغات و فیلم‌ها دائما چهره‌هایی با پوست‌های بدون عیب‌و‌نقص را نشان می‌دهند، پوست اکثر مردم واجد منافذ باز است که اغلب پوشاندن آن غیرممکن است. اما واقعا آیا راهی برای کوچک کردن منافذ پوست وجود دارد. درمان‌های پزشکی و طبیعی متنوعی وجود دارند که می‌تواند این منافذ را تا حدی کوچک کرده و ظاهر کلی پوست را بهبود بخشد. مثلا پاک‌سازی و لایه‌برداری منظم، با از بین ‌بردن سلول‌های مرده پوست و تجمع کثیفی از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند.

امروزه با استفاده از کرم‌ها و اسکراب‌های صورت که در بازار وجود دارد می‌توانید به کوچک کردن منافذ پوست خود کمک بسیاری کنید.

روتین مراقبتی برای داشتن پوست صاف

درمان منافذ باز پوست صورت آنقدرها که به نظر می‌رسد دشوار و ناممکن نیست با دنبال کردن یک روتین مراقبتی مناسب مانند نمونه زیر می‌توان این منافذ را تا حد زیادی کاهش داد:

صورت خود را روزانه بشویید.

 یک یا دو بار در روز از یک پاک‌کننده ملایم صورت برای رفع آلودگی‌ها از سطح پوست استفاده کنید. از استفاده بیش از حد آب داغ و صابون‌هایی چربی طبیعی پوست شما را از بین می‌برد، خودداری کنید.

 پوست خود را مرطوب کنید.

 طیف گسترده‌ای از محصولات مراقبت از پوست وجود دارند که از انواع مختلف پوست در برابر خشکی محافظت می‌کنند. مرطوب کردن به حفظ تعادل چربی پوست کمک می‌کند.

پوست صاف و بدون منافذدر حین رفع موهای زائد مراقب باشید.

تراشیدن، اپیلاسیون و کندن موها در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی مناسب می‌تواند باعث تحریک و ایجاد منافذ پوست شود.

حداقل یکبار در هفته صورت خود را لایه برداری کنید.

 اسکراب و لایه‌برداری صورت به حذف سلول‌های مرده پوست و دیگر موادی که می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند، کمک می‌کند.

از محصولات مراقبت از پوست دارای AHA استفاده کنید.

محصولات مراقبت از پوست حاوی آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید یا رتینول می‌توانند با کاهش منافذ و جلوگیری از جوش زدن، به بهبود سلامت پوست کمک کنند.

از سرم‌ها و کرم‌های ویتامین C استفاده کنید.

سرم‌های ویتامین C به اصلاح ساختار پوست کمک می‌کند. برای کمک به نفوذ سرم به عمق منافذ، قبل از استفاده از یک تونر استفاده کنید. مصرف ویتامین C به صورت خوراکی نیز باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش خطوط ریز و چین و چروک می‌شود.

مقدار زیادی آب بنوشید.

آب تمام اندام‌های بدن از جمله پوست را آبرسانی می‌کند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از مشکلات پوستی هیدراته کردن آن است.

روغن‌های سالم مصرف کنید.

روغن‌هاس سالم مانند روغن موجود در آجیل، آووکادو و روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به حفظ سلامت سلول‌ها و نرم و مرطوب نگه‌داشتن پوست کمک می‌کنند.

هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب به محافظت از لایه بیرونی پوست در برابر آسیب‌های خورشید کمک می‌کند. قرارگیری طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند باعث آفتاب سوختگی، باز شدن منافذ و ایجاد لک شود.

قبل از خواب آرایش را پاک کنید.

اگر یک شب دیرهنگام برای خوابیدن وسوسه می‌شوید که از پاک کردن آرایش خود صرف‌نظر کنید، دوباره فکر کنید. ماندن آرایش در طول شب یک دستور‌العمل برای مسدود شدن منافذ به دلیل تجمع روغن و باکتری است.

انواع ماسک برای رفع منافذ باز پوست

با استفاده از برخی از ماسک‌ها می‌توان منافذ را تا حد زیادی کاهش داد. در ادامه به چند ماسک برای رفع منافذ پوست اشاره می‌کنیم:

ماسک سفیده تخم مرغ و جو دوسر

پوست صاف و بدون منافذدر یک ظرف یک سفیده تخم‌مرغ را با 1 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر و 2 قطره آب لیمو ترکیب کنید و با استفاده از یک برس، خمیر را روی صورت خود بمالید. پس از گذشت 10 دقیقه روی پوست، آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک بادام

1/3 فنجان بادام را پودری کنید. با کمی آب هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. آن را روی پوست بمالید، از بینی شروع کنید و تا بقیه صورت ادامه دهید. بگذارید نیم ساعت بماند و سپس صورت را با آب ولرم بشویید. چند بار در هفته تکرار کنید.

تکه‌های یخ

یکی از موثرترین نکات در مورد کوچک کردن منافذ صورت استفاده از یخ است. چند تکه یخ بردارید و به مدت کمتر از 30 ثانیه مستقیما روی صورت قرار دهید تا آسیبی به پوست وارد نشود. بلافاصله سفت شدن آن را احساس خواهید کرد. این یک درمان ایده‌آل بلافاصله پس از حمام است.

فراموش نکنید که تمام روش‌های بالا کاملا موقت هستند و بعد از چند مدت اثرات آن از بین می‌رود. شما می‌توانید با خرید پک مراقبتی پوست از سایت کایلی بیوتی منافذ پوست خود را از بین ببرید و پوستی شاداب داشته باشید.

نکات مهم برای داشتن پوستی صاف و بدون منافذ

در راس تمام درمان‌های ارائه‌شده، داشتن پوستی صاف و بدون منافذ تا حد زیادی به سبک زندگی و نوع تغذیه بستگی دارد. با خوردن غذای سالم، نوشیدن آب زیاد، داشتن خواب کافی، دوری از استرس و ورزش می‌توان بسیاری از این مشکلات را کاهش داد.

غذاهای پر قند، کربوهیدرات‌های فرآوری شده و چربی‌های اشباع ‌شده می‌توانند باعث باز شدن منافذ پوست شوند. این غذاها التهاب را افزایش می‌دهند که باعث تولید بیش از حد سبوم یا چربی در پوست گردد. روغن اضافی داخل منافذ گیر کرده و آن‌ها را بزرگ می‌کند. علاوه بر این، این غذاهای ناسالم ممکن است به فیبرهای کلاژن و الاستین نیز آسیب برسانند و در نتیجه باعث افتادگی پوست و منافذ بزرگ‌تر شوند.

بهتر است از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید و روی رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین A وC ، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 تمرکز کنید. کمبود ویتامین A یکی از دلایل شایع باز شدن منافذ پوست است.

چگونه پوستی صاف و بدون جوش داشته باشیم

هیچ راه فوری برای از بین بردن آکنه یا لک وجود ندارد، اما راهکارهایی که می‌تواند به شما کمک کند شامل اجتناب از دست زدن به پوست یا جوش، شستشوی مکرر و استفاده از محصولات متناسب با آن مشکل خاص و نوع پوست فرد است. به طور کلی، افرادی که با آکنه یا لک دست و پنجه نرم می کنند، پوستی خشک، چرب یا ترکیبی از این دو دارند. برخی از راهکار های داشتن صورتی بدون جوش و لک عبارت‌اند از:

  • تغذیه مناسب
  • نوشیدن آب کافی
  • شستن صورت دو بار در روز
  • لایه برداری
  • استفاده از محصولات ضد آکنه
  • استفاده منظم از کرم مرطوب‌کننده و آب‌رسان
  • داشتن خواب کافی
  • عدم دستکاری صورت
  • استفاده از محصولات آرایشی استاندارد
  • استفاده از ماسک خاک رس

سخن پایانی

محصولات و درمان‌های خانگی زیادی وجود دارد که مدعی‌اند می‌توانند منافذ شما را کوچک‌تر نشان دهند و به داشتن پوستی صاف و بدون منافذ کمک کنند. کلید یافتن آنچه برای شما عمل می‌کند این است که بدانید چه چیزی باعث بزرگ شدن منافذ پوستی شما می‌شود.

آیا پوست چرب است؟ نیاز به لایه‌برداری دارد؟ شاید فقط ژنتیک باشد! بنابراین با کمی دقت می‌توانید آنچه برای شما مفید است را بیابید. کارشناسان مجرب ما در کایلی بیوتی آماده‌اند تا شما را در انتخاب یک روش مناسب برای رفع منافذ پوستی متناسب با پوستتان یاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 6 =